teastankar

Alla inlägg den 8 februari 2011

Av Tea - 8 februari 2011 21:19

 

  


Fick en underbar skyddsängel av lil'bro & sisinlåw med familj idag. Tack för er varma omtanke, jag blev jätterörd!   

 

Idag var det dags för insättning av min "piccline"! Hade sovit ca 3 tim i natt och vaknade av att jag drömt att jag skulle besiktiga bilen och de hade infört en extra service där nu - de kollade tänderna samtidigt! Jag skrattade högt för mig själv när jag vaknade, var får man allt ifrån??   

 

  

 

Idag när jag skulle till Onkologen var det så underbart väder ute! Solen sken och några plusgrader så jag var bara tvungen att ta ett kort of my neighbourhood med vattentornet i bakgrunden! Så vackert!   

 

Jag hämtade dottern i skolan eftersom jag lovat att hon får följa med mig idag och imorgon. Det är viktigt för henne att vara med och se själv. Fast jag tror att det viktigaste för henne är att hon vill se till att de tar god hand om gamla morsan   Gulle dig   

 

Vi var på sjukhuset i god tid, så vi käkade en lätt lunch och läste lite innan det var dags att styra kosan mot Onkologen. Har egentligen inte varit särskilt orolig för detta ingrepp men NU kändes det! Magnerverna gjorde sig påminda....   

 

En gullig sköterska som jag träffat tidigare här kom och hämtade oss. Jag hade ju tvättat mig innan kom dit med hibiscrub-tvålen, så nu fick jag ta av mig huvjackan och fick behålla t-shirten på. Sköterskan sa att de behövde egentligen bara se armen ordentligt. Jag fick lägga mig på en säng där och de gjorde det så bekvämt det gick för mig.

 

Sköterskan kollade med ultraljudsapparaten över armen för att hitta en så bra ven som möjligt. Hon förklarade att man inte ville ha en artär utan en ven (what's the difference?) Hon visade skillnaden med ultraljudet. Artären blinkade på skärmen när hon klämde till medan venen stängdes till och öppnade när hon lättade på trycket. Såg rätt coolt ut!

 

Hon hittade en ven som hon tyckte vi skulle ta så det var bara till att lägga värmande kuddar över armen och i handen så venen utvidgades så mycket som möjligt.

  

 

Sedan spritade de in hela armen och tog skyddskläder på sig för att få en steril miljö så man inte får massa infektioner i såret sedan.

 

Allt var klart och sköterskan började ingreppet. Hon gav mig lokalbedövning i huden och sedan gjorde hon ett litet snitt för att nå ned till venen som låg ca 1,5 cm under huden. Den lille venen ville inte alls vara med!    Hon fick helt enkelt börja om och leta efter en annan ven och den hittade hon snabbt och denna var dessutom större. Proceduren kunde åter börja...

  

Denna ven var mer samarbetsvillig så hon kunde börja föra in katetern - 44 cm längs med venen upp i armen och över bröstkorgen och ned mot hjärtat!

 

  

 

Det var en märklig känsla! Det gjorde inte direkt ont, mer som ett litet obehag. Det pirrade och brände lite i armen och när allt satt på plats, kändes det ingenting alls! PUST! Det var inte värre än så här! Allt tog knappt en timma! 

  

Allt klart! Tack för bedövning och kompetenta sköterskor   och min lilla älskade dotter som hela tiden satt bredvid sköterskan och tittade på vad hon gjorde och tog dessa kort! Hon är modig om någon!    Det hade nog inte jag klarat!   

 

Efter omplåstring var det bara att pallra iväg till röntgen. De skulle se så picclinen satt där den skulle. Det gjorde den! Very nice! Nu fick vi åka hem!

 

Armen är stel och öm och jag tog lite smärtstillande nu på kvällen för det började värka lite. Den är ju helt inpackad med fetvadd och gasbinda och grejer, så det är klart det stramar.

 

IMORGON gäller det! Själva behandlingen är jag inte ett dugg orolig för, alltså själva kuren jag kommer att få i droppform. Jag hoppas bara att jag inte kommer att må alltför dåligt och köra lastbil med toastolen dagarna i ända..... Nåja, blir det så, så blir det så! Inte mycket jag kan göra åt det mer än ta de förebyggande medicinerna mot illamåendet som jag kommer att få med mig och kanske få något redan där på plats.

 

Nu är jag vid min nästa station på min resa: CELLGIFT!

 

Jag vet att många tänker på mig imorgon och jag blir alldeles varm av bara tanken. Tack alla ni goa, omtänksamma människor jag har omkring mig! Vet inte vad jag hade gjort utan er! KRAMAR i massor   

See you later! Over and out!

 

  

"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket."
Källa: Nalle Puh

 

Ovido - Quiz & Flashcards