teastankar

Direktlänk till inlägg 10 maj 2011

5:e cellgiftsbehandlingen & veckan därefter...

Av Tea - 10 maj 2011 15:08

 

fantastisk låt....

    

Den sista veckan innan min 5:e behandling var kanon! Nu är ju allt relativt - jag kommer faktiskt inte ihåg hur det känns att vara "som vanligt" - jag menar, full styrka, smaklökarna på plats och suget efter allt vad livet har att ge! Jag kan just nu bara gå efter de ramar jag levt efter de sista 5 månaderna! En berg- & dalbana av känslor och ork.

Denna vår har varit fantastisk, man kan inte begära en mer underbar vår! De flesta dagar har faktiskt varit soliga och varma, JÖSSES vad jag uppskattar detta!   Vem gör inte det?


Lite bilder på hur jag uppfattade denna veckan:

Såhär vackert är det utanför min balkong!


Lite blomster gör en glader  


      

sol på benen skadar inte....


inte ansiktet heller....


pärlan fick sig en uppfräschande tvätt också...   


På söndagen innan min behandling samlades hela "klanen Till" på stans mysigaste matställe och firade vår älskade mammas aktningsvärda 80 år! God mat och dryck och härliga samtal med familjen! Då mår man bra! Jag vet att jag tänkte just då hur lycklig jag är! Och vilken tur sen att jag hade min "bra'a" vecka! Jag kunde njuta av maten (så gott det går just nu i alla fall). Min sis-in-law frågade mig hur jag mådde och det var så skönt att kunna säga: "Helt jävla perfekt"! Tänk vad man uppskattar dessa stunder, när man mår så bra!  Man vill bara krama om alla och skrika rätt ut: JAG MÅR FINFINT!


På onsdagen var det dags för näst sista (!!??) cellgiftsbehandlingen!!! Fatta?!! Det är bara en gång kvar efter denna, DETTA GREJAR JAG! Hur jävligt det än blir, så grejar jag detta!   Har jag nu stått ut med allt möjligt under dessa månader ska jag väl klara dessa sista? Säkert inte utan problem, det ska gudarna veta, men jag har banne mig förberett mig så gott det går! Jag har införskaffat anti-svamp medel, gelé för blåsor i munnen, munsårssalva, olja för naglar, fet kräm för huden och fötter och händer, de starka smärtstillande står redo när kortisonet går ur kroppen och smärtan sätter in. Vad mer kan jag göra? Föregå är bättre än föregås!   


Det var bara att sätta igång med förberedelserna: 2 x 16 tabl kortison dagen innan, samma dag och dagen efter.   Denna gång skulle jag även få antikropparna (Herceptin) som jag kommer att få 1 år framåt och man kan få en allergisk reaktion eller att hjärtat reagerar, så denna gång fick jag vara kvar i 6 timmar totalt. Det kändes segt men jag hade en trevlig rumskamrat och vi tittade på en kanonfilm som gick på Tv så tiden gick rätt fort ändå! Jag reagerade inte alls på Herceptinet, pust vilken tur!  LITE flyt ska man väl ha ändå....


Eftersom jag blev så dålig förra gången och fick läggas in, fick jag med mig en spruta som jag skulle ta dagen efter i magen. Denna gör så att "sjunket" inte blir så djupt av de vita blodkropparna och jag slipper blodproverna efter 1 vecka också. Kanon! Denna spruta har också en biverkning givetvis: MER VÄRK! Jaha, jag tackar ja! Men nu är jag förberedd med mina droger!   Denna gång ska den förbannade värken inte ta överhand över min kropp och psyke!


När kortisonet började släppa kom symptomen som ett brev på posten; tungan blev svullen och otymplig, precis som den helt plötsligt var alldeles för stor för munnen   och ögon och alla andra slemhinnor blev snustorra! Ögondroppar hade jag också fixat förresten, och de hjälper jättemycket! Sedan började jag med de smärtstillande 3 gånger om dagen för att hålla den värsta värken borta och det har faktiskt fungerat helt ok. Klart jag stapplar och benen känns som stockar men jag har faktiskt inte haft så farlig värk. Så de har hjälpt! THANK YOU! Något som jag inte kan göra ett skit åt är att jag är:


   

Mitt "sjunk" inföll på söndagen. Vi skulle samlas hos kära mor fira Finska Mors Dag.   Min brorsa och svägerska fick hämta mig. Jag hade ju lovat hämta tårtan och grejer, så de fick köra mig dit också! Tack godingar! Ni finns alltid där för mig när jag behöver er!   Jag önskar jag en dag kan återgälda någon liten del av allt ni gjort för mig allihop! Ni anar inte vad era gester betyder för mig! Jag blir lika överväldigad varje gång och så tramsig och nära till tårar som jag har för tillfället så gråter jag för minsta lilla och det är INTE av ledsamhet! Tacksam över att jag har er alla omkring mig som ger mig så mycket omtanke och kärlek!    Who can be more lucky?


Det Mors Dag firandet spenderade jag 5 min på köksstolen hos älskade mamma, resten i sängen - vilandes och lyssnandes på mina syskons och deras familjers härliga prat och skratt! Jag försökte delta så gott det gick men när man är så dränerad på kraft och ork, så är blir det mest "mmmm" och "hehe", det är ungefär vad ens konversationsförmåga uppgår till.  


Nu är det tisdag och jag mår inte ett dugg bättre! Jag orkar vara uppe max 10 min åt gången, sedan är det bara att lägga sig! Jag har aldrig sovit så mycket som jag gjort denna gången! Jag sover och sover och när jag vaknar är jag lika trött som när jag lade mig! Helt overkligt!    Min lillebror frågade mig söndags hur det känns när jag är så här dålig och det går bara att förklara som att det är en trötthet som INTE går att vila eller sova bort! Som om någon drog ur kontakten och energin försvann! Jag bara längtar efter den dagen när jag faktiskt orkar ta tag i saker igen och gå ut och gå! Vilket himmelrike! Det har ju varit fantastiskt väder dessa dagar men jag har orkat max 10 min åt gången att sätta mig i solen, jag pallar inte värmen heller! Typiskt! När man har haft världens chans att bli brun och fräsch!   


Det finns bara en väg - stå ut! Kämpa! Imorgon orkar jag säkert lite till och dagen efter det ytterligare lite till.... tills jag känner att livet återvänder! Det kommer jag att göra med öppna armar!   

Nu är jag helt slut och måste lägga mig! Peace & Love all my friends and loved ones!  Puss & Kram hela dan!                
         
  
"Du har följt mig på min vandring

    Den har varit lång och svår

Jag kunde ha fallit

Jag kunde ha gått under

men nu tror jag att jag förstår

Nu har du äntligen lättat min
börda

Nu ser jag ljuset igen
 Jag var ensam, jag var vilsen

Men nu har jag en vän som aldrig sviker, aldrig
går

som stannar kvar vinter som vår

Ta mig genom natten till lugna vatten

ge mig ro

Gör mig ödmjuk, gör mig stark

 Du har mitt liv i dina händer

För mig över djupen till säkrare mark
 Lär mig ta en dag i sänder

 Ta min rädsla ta mina fel

 Lär mig älska gör mig hel

Ta mig genom natten

 till lugna vatten

 ge mig ro

 Du följde med vartenda steg

 Du lät mig se till sist din väg

 Ta mig genom natten

 till lugna vatten
 ge mig ro."


  Ulf Lundell, från
albumet "Evangeline"

 

 















 
 
Ingen bild

karin

10 maj 2011 17:06

Tea..!!
Snart så kommer krafterna tillbaka!!
Bjuder dig på middag efter sommaren!!
Kramar Karin

 
teastankar

teastankar

11 maj 2011 07:47

Åhh, tack! Det ser jag frm emot ;)

http://teastankar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Eva Larsson

11 maj 2011 10:12

Du är en riktig kämpe <3
Måste kännas skönt att det bara är en behandling kvar, sen kan allt bara bli bättre.
Din blogg berör mig otroligt mycket.
Styrkekram <3

 
Ingen bild

Sassa

11 maj 2011 12:35

Kämpa på , en vacker dag orkar du allt det du så gärna vill göra. <3

 
Ingen bild

maritastenberg@hotmail.com

14 maj 2011 16:35

Efter sista behandlingen så kan det bara bli bättre! Inga smärtsamma efterdyningar, tänka på allt du kommer att orka med.
Kram.

 
Ingen bild

maria p

14 maj 2011 19:05

Kämpa på Tea! Ta fram den finska urkraften! Kram Maria

 
teastankar

teastankar

18 maj 2011 07:57

TACK allihop för ert stöd <3 Det betyder så oerhört mycket för mig!

http://teastankar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Huvesaker

18 maj 2011 17:35

när allt detta är klart kommer det kännas bättre. Gör inte för mycket på en gång men har "mini goals". När jag var färdig med cellgift kunde jag inte gå 100m. Take it easy and very very gently xxx

 
Ingen bild

Huvesaker

22 maj 2011 18:46

Bara undrar hur du mår. Idag är den 22 maj. Keep strong.

 
Ingen bild

Stefan

25 maj 2011 20:45

Tack för att du finns :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tea - 28 april 2012 09:18

THINK PINK       Evigheter sedan jag var här.... Jag kan inte förklara varför jag inte skrivit - antagligen bara behövt ta ett break från det hele, inte vet jag! Det har hänt sååå mycket i mitt liv och min kropp sedan sist! Vet inte var jag ska...

Av Tea - 30 september 2011 08:02

    Looooong time no see.... Tänkte först dela med mig av en sång som jag är helt förälskad i just nu, det är bare å klicka igång den och lyssna och njut medan du läser resten        Det har varit mycket omkring mig senaste tiden och jag ...

Av Tea - 7 augusti 2011 10:11

Looooong time no hear!     Vilken underbar sommar det har varit och ÄR! Det är så skönt att jag också kunnat njuta för fulla muggar, även om jag inte är så stark fysiskt eller psykiskt som jag gärna ger sken av  Har haft 2 härliga semester...

Av Tea - 20 juni 2011 13:48


      Jösses, vad tiden far i väg fort! Känns som jag var  här alldeles nyss...      Det har varit otroligt mycket tuffare att komma tillbaka än jag någonsin trott! Denna gång tog det nästan 2 veckor innan jag var något sånär stadig på ...

Av Tea - 27 maj 2011 12:12

      Jag vill börja med att TACKA för all support, stöd jag fått och får av min familj. JAG ÄLSKAR ER av hela mitt hjärta!    TACK för mail, tankar, värme jag fått av er underbara,varmhjärtade medmänniskor omkring mig. Tack för NI finns! ...

Ovido - Quiz & Flashcards