teastankar

Direktlänk till inlägg 28 april 2012

Long time no hear.... ;)

Av Tea - 28 april 2012 09:18

THINK PINK  



Evigheter sedan jag var här.... Jag kan inte förklara varför jag inte skrivit - antagligen bara behövt ta ett break från det hele, inte vet jag! Det har hänt sååå mycket i mitt liv och min kropp sedan sist! Vet inte var jag ska börja men det är väl från början antar jag....  

Vi bodde här på pensionat Baggen

och åt våra måltider på Brännö Värdshus... MUMS säger jag bara... rekommenderas!


I november var jag på Brännö på en kurs som CTRF bekostade för cancerpatienter! Vilken fantastisk grej! Vi var ett gäng tjejer som alla visste vad den andra går/gått igenom! Det är en helt unik och otrolig känsla, det går inte att förklara! Denna kurs gick mycket ut på att vi skulle känna efter och förklara känslor och uttrycka dessa på olika sätt - skriva, rita, måla och prata. Jag var ju lite fundersam kring detta innan jag åkte, var lite orolig för att det skulle bli en grupp i ring med "halleluja-moments"   men det var det ju inte alls! Jag har nog aldrig känt sådan gemenskap från första stund som jag gjorde med dessa kvinnor och ledare. De lyckades få fram mycket tankar och känslor som var dränerande och otroligt nyttigt! Jag kan inte tacka dessa människor nog för allt de gav mig de dagarna! Vi har lite kontakt fortfarande och har bestämt att vi måste träffas snart. Vi kommer ju från olika delar i Sverige så vi får se hur det blir med den saken men det hade varit helt fantastiskt om vi lyckades! KRAM på er alla!


Måste bara inflika en låt här som jag fullkomligt älskar... den gör mig lycklig för jag tänker på kärlek när jag hör den och DET är en känsla som jag hoppas dela med mig av... 


   


Tiden springer iväg på riktigt och tänk att för bara 1 år sedan var jag i rejält dåligt skick mellan behandlingarna! Tur att minnet är kort!   När jag tänker tillbaka känns allting helt overkligt! Alla dessa cellgifts- och andra behandlingar som jag gått igenom och som nästan tog kål på mig känns sååå långt borta! Vilken tur att man återhämtar sig så pass snabbt som man ändå gör!


Nu såhär i efterhand förstår jag hur hårda mina behandlingar verkligen var - att jag vissa dagar knappt orkade stå och gå - herregud har det verkligen hänt mig? Har jag varit så stark att jag klarat detta så bra som jag faktiskt har gjort? Dessa frågor och tankar snurrar i huvudet ibland när jag tänker tillbaka.... vilken resa!   


Jag fick min sista antikroppsbehandling förra veckan! Så nu är även det slut! Det var en märklig känsla att inte behöva gå dit mer och få sitt dropp i porten jag har inopererad i bröstkorgen! Jag blir ju vansinnigt trött efter den här behandlingen och hela tiden har jag bara fått höra att det är helt normalt, alla reagerar olika samt att det påverkar hjärtat. Men jag har aldrig fått reda på HUR det påverkar hjärtat, jag menar, jag har fattat det för att hjärtat kan rusa och så men när jag träffade min onkolog förra veckan innan sista behandlingen, så berättade han att allt såg normalt ut efter omständigheterna... VA? Vilka omständigheter???   Stopp och belägg! Vad menade han?? Då förklarade han att denna antikroppsbehandling påverkar hjärtat så att jag har ca 60% funktion!!! Herregud!   Hörde jag rätt eller? Då  är det ju inte så HIMLA konstigt att jag varit så trött ibland att det verkligen känns som någon drog ut kontakten helt! Jag blir jätteandfådd så fort jag tar i lite och har blivit nästan förbannad över att jag inte orkar mer, varför min kondition är så jävla dålig fast jag försöker gå i rask takt och väntar på åtminstone LITE förbättring men NEJ! NU förstår jag, tänk om någon vänlig själ berättat detta för mig från början, då hade jag haft en helt annan acceptans för allt! Jag har varit skitförbannad på mig själv mellan varven och undrat varför jag är så kass?!?!?!?   Han berättade också att biverkningarna från cellgifterna fortfarande sitter i kroppen och det kan ta 1-2 år innan de går ur! Jösses, detta hade jag ingen aning om heller men det låter ju rätt logiskt faktiskt.  


Det är viktigt att ni som får Herceptin får denna information, det underlättar ju en del att få veta vad som pågår! Så enkel förklaring till allt och den får man inte om man inte ifrågasätter precis ALLT!


Jag skojade med min sköterska på Onkologen (min underbara Christina! Tack för din omtanke och visdom, jag kommer aldrig att glömma dig!) om alla biverkningar som alla dessa mediciner och behandlingar kan ge - jag fick verkligen precis allt! Det var bara att checka av på listan hehe....   Nu kan man ju skratta åt eländet men just då kändes det ju hopplöst att jag fick precis allt man kunde tänkas få! Det var roligt att höra att jag varit ett glädjeämne för dem där uppe, de tyckte att jag (oavsett hur dåligt jag mådde) kunde le och vara glad! Det är klart att jag inte orkat det hela tiden och alltid men jag har lätt till skratt och glädje och det har självklart hjälpt mig otroligt mycket genom allt detta.   


Vad jag nu har att se fram emot är:  bli starkare, få bättre kondition och orka mer, mindre trött, få mindre och mindre ont i leder och muskler. Det går inte att förklara hur sanslöst underbart framtiden ser ut   BARA bra saker kommer att hända....


Nu ska jag till Göteborg med Sussi Q och hennes dotter och bara mysa på stan. Tåget går om 1 timma och jag får skynda mig....


Jag har sååå mycket mer att berätta och jag gör det så fort jag bara kan...det kommer inte att ta så lång tid som det gjort nu mellan varven I PROMISE!! 


PUSS & KRAM hela daaaaaaan!    Tack för alla mail och allas omtanke! Det värmer och jag är så lyckligt lottad som har er!


Några kloka ord på vägen.....




"Ytan är inte poängen, sådant som är viktigt kommer inifrån.
Hittar man sin inre styrka så blir man också stark utåt.


Elisabeth Hermansson




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tea - 30 september 2011 08:02

    Looooong time no see.... Tänkte först dela med mig av en sång som jag är helt förälskad i just nu, det är bare å klicka igång den och lyssna och njut medan du läser resten        Det har varit mycket omkring mig senaste tiden och jag ...

Av Tea - 7 augusti 2011 10:11

Looooong time no hear!     Vilken underbar sommar det har varit och ÄR! Det är så skönt att jag också kunnat njuta för fulla muggar, även om jag inte är så stark fysiskt eller psykiskt som jag gärna ger sken av  Har haft 2 härliga semester...

Av Tea - 20 juni 2011 13:48


      Jösses, vad tiden far i väg fort! Känns som jag var  här alldeles nyss...      Det har varit otroligt mycket tuffare att komma tillbaka än jag någonsin trott! Denna gång tog det nästan 2 veckor innan jag var något sånär stadig på ...

Av Tea - 27 maj 2011 12:12

      Jag vill börja med att TACKA för all support, stöd jag fått och får av min familj. JAG ÄLSKAR ER av hela mitt hjärta!    TACK för mail, tankar, värme jag fått av er underbara,varmhjärtade medmänniskor omkring mig. Tack för NI finns! ...

Av Tea - 10 maj 2011 15:08

  fantastisk låt....      Den sista veckan innan min 5:e behandling var kanon! Nu är ju allt relativt - jag kommer faktiskt inte ihåg hur det känns att vara "som vanligt" - jag menar, full styrka, smaklökarna på plats och suget efter allt ...

Ovido - Quiz & Flashcards