teastankar

Direktlänk till inlägg 24 april 2011

4:e beh - 1-1,5 vecka efter...

Av Tea - 24 april 2011 07:35

"I'm sick and tired of being SICK AND TIRED".... Anastacia fick också bröstcancer, här sjunger hon om brustna drömmar, vilket även jag har. 



Denna behandling har gått väldigt hårt åt min kropp! Det började ju så bra och jag hoppade in i det längsta att detta skulle bli så mycket bättre än alla de andra.... så FEL jag hade.   

Jag MÅSTE bara få vräka ur mig all ledsamhet, ilska, uppgivenhet som jag bär inom mig just nu. Stora tårar rullar nedför kinderna när jag skriver, jag är så ledsen och arg!! Jag är helt knäckt av alla biverkningar jag fått; som får mig känna mig äcklig, ful, spetälsk av svamp i munnen som gör hela munnen och svalget sårigt, trasiga mungipor så man knappt kan öppna munnen utan att skrika. ALLT smakar gammalt och unket    Värken som kom efter 2 dagar var fruktansvärd i alla leder från höfterna och ner. Finns inte en Alvedon eller Ipren som tar bort den smärtan, så efter förra helgen fick jag recept på lite starkare tabletter som var himmelriket! De tog bort nästan allt!

Svampinfektionen är tuff men även den börjar klinga av efter mediciner jag fått. Det underliga är att jag blivit så öm under fötterna så det känns som blåsor! Det gör jätteont att gå! Så mina promenader kan jag glömma just nu, inte för att jag skulle orka gå så himla långt just nu heller för den delen, men ändå! Barnens farmor var så gullig så hon gav mig ett presentkort på fotvård och DEN kommer jag att behöva så fort detta gått över och jag ska njuta av varenda sekund! TACK!  


Jag har kämpat denna veckan med alla biverkningar som egentligen inte låter så himla hemska såhär när man skriver ner dom, men alla dessa små grejer ihop har verkligen tagit hårt på mig. Jag har bitit ihop och tagit en dag i taget och tänkt att imorgon blir det lite bättre.....  


Måndagen efter cellgifterna blev jag jättesvag och kände att varje steg, varje rörelse var som ett gympapass! Jag skulle till sjukhuset och göra EKG och ultraljud av hjärtat inför nästa kur. Då ska jag även få ett ämne som heter Herceptin, som kan påverka hjärtat. Jag har en vän och kollega som ställer upp i vått och torrt (det gör alla mina kollegor men vi har känt varandra längst så det är så naturligt på nåt sätt) så fort det är något och han kom och hämtade mig och körde mig till sjukhuset! Gulle dig   Jag gick en bit, satte mig en stund och fortsatte så tills jag var framme på EKG-avd. När jag satte mig i väntrummet började allt snurra och jag kände att jag kan inte sitta kvar här! Jag svimmar! Jag tog ett djupt andetag och grabbade tag i första bästa sköterska jag såg och bad om att få lägga mig ner någonstans. Stackars henne, hon blev helt förskräckt och tog tag i mig och ledde mig till ett litet rum där jag fick ligga och vila tills det var min tur! Åhhhh, vad skönt det var!    Hon kom in efter en stund och undrade hur det var med mig. Vad gulliga dom är! Jag sa att så länge jag får ligga ner mår jag alldeles utmärkt (en liten överdrift men men...). Det dröjde inte länge förrän hon kom in igen och sa att jag hade besök. "VA?" Vem kommer hit och besöker mig?" Gissa vem som visar sitt underbara soliga ansikte om inte: SUSSI Q!! Denna underbara människa! Jag blev så glad så jag började nästan gråta, det kanske jag gjorde förresten, jag minns inte! Hon är bara BÄST! Älskar henne av hela mitt hjärta!   Hon hade ingen aning var jag befann mig och hade bokstavligen frågat sig fram hos alla hon kunde komma på! Du är guld! Hon som gjorde ultraljudet sa att allt såg normalt ut, så antagligen är hjärtat starkt i alla fall. Det är ju alltid något!   


På onsdagen skulle jag tillbaka och lägga om picc-linen och ta blodprover. Jag var i samma risiga skick men var inte lika svimfärdig. De tog blodproverna samtidigt som picc-linen lades om så jag slapp sitta och vänta på min tur på labb. När jag kom hem ringde de från Onkologen och sa att mina vita blodkroppar var jättelåga, lägre än de någonsin varit tidigare. Jag tyckte de nämnde ett värde på 0,3, vilket inte säger mig mycket. Jag var tvungen att var extra försiktig, helst isolera mig. Jag hade nästan inget immunförsvar alls! Jösses! Rätt skrämmande vad dessa gifter gör med en! Så totalt nerkörd i skorna!


Påsken närmade sig med stormsteg och här var jag, helt orkeslös och ingen större lust till någonting! Jag lyckade iaf köpa lite blomster till balkongen så jag åtminstone har lite ögonfröjd i dessa påsk-kärring-ägg-tider!

 

Blommor och blader gör mig så glader!


Dessa dagar har ju varit helt underbara!  Jag har försökt njuta av solen lite grann, måste vara lite försiktig med solandet nu under cellgifterna. Men visst är det härligt?


Jag har det bäst i min badenbaden på balkongen 


På långfredagen fick jag feber som inom 1 tim gick upp till 38,5. Jag ringde Onkologavd direkt och de sa att jag måste läggas in för utredning! NEJ!! Inte detta också! Hur mycket ska man orka när man fan inte har någon ork kvar??? Det var med gråten i halsen jag gick de tunga stegen till Onkologen den kvällen.  Man känner sig inte särskilt stor och stark i det läget. Jag fick egen "kuppe" i det fina nya T-huset! Gör-cosy!

 Jaha, då var man inlagd också..... 


Det gjordes alla prover man kan tänka sig för att spåra infektionen jag har, de rotade i halsen och näsan, urinprov och en massa blodprover. Mitt CRP var förhöjt, vilket tyder på en infektion, så jag sattes in på intravenöst pencillin 3 ggr/dag. Nästa morgon var febern nere i 37,2 och jag började bli rejält förkyld med snuva och hosta, så jag hoppas detta är roten till infektionen och inget annat! Det gjordes även en lungröntgen på morgonen som visade att jag inte hade någon lunginflammation, TACK! Det var en god nyhet! De tog ytterligare blodprover på morgonen som visade att mina blodvärden började bättra på sig! PUST! Bättre nyheter kunde jag inte fått! Feberfri och med bättre värden och ett recept på Kåvepenin fick jag permission och ska idag ringa in och berätta hur jag mår. Det börjar rätta sig till nu så jag hoppas att jag inte behöver åka tillbaka.   



JAG HATAR ATT VARA SÅHÄR NERE FYSISKT OCH PSYKISKT! Men jag orkar inte vara stark jämt och tänka positivt. Just nu känner jag bara att: "Va fan finns det för positivt med att få cancer och genomgå allt detta"?????? Men jag vet ju att imorgon ser jag att det med ett annat ljus och kommer att positivt på framtiden och dessa biverkningar kommer att klinga av och jag har förhoppningsvis EN bra vecka innan nästa kur!


Detta var skönt att få ur sig och jag hoppas detta inte är alltför tråkigt och jobbigt att läsa.


I morse vaknade jag och tittade ut genom fönstret, solen hade börjat visa sitt vackra ansikte över takåsarna.... det är vackert! Jag ska tänka den tanken när jag är ledsen, så blir jag gladare!


  


Idag ska jag på en blixtvisit hos min älskade mamma som fyller 80 år!   Ja må hon leva uti 100:ade år! Älskar dig mamsen! Tack för att du finns!  


Lite vila och sedan frukost! Over and out! 

PUSS & KRAM hela dan!     



Du möter många människor i ditt liv,

              men det är endast
riktiga vänner som

              lämnar spår i ditt
hjärta.

              För att kunna
hantera dig själv, använd huvudet;

              För att kunna
hantera andra, använd ditt hjärta.

              Kloka människor
diskuterar idéer;

              Medelmåttiga
människor diskuterar händelser;

              Dåliga människor
diskuterar andra människor.

              Den som förlorar
pengar, förlorar mycket;

              Den som förlorar en
vän, förlorar ännu mer;

              Men den som förlorar
tron, förlorar allt.

              Vackra unga
människor är en lyckoträff av naturen,

              Lär av andras
fel.

              Du lever inte
tillräckligt länge själv för att göra dem alla.

              Vi är vänner du och
jag,

              tar du med en ny vän
är vi tre.

              Vi blir en liten
grupp och får en vänskapskrets.

              Det finns egentligen
ingen början men heller inte ett slut.

              Gårdagen är
historia.

              Morgondagen blir en
överraskning.

              Dagen idag är en
gåva.

              Visa dina vänner hur
mycket du bryr dig om dem,

             

 

                               
(Tack Lars K  för
dikten)






 
 
Ingen bild

Eva Larsson

24 april 2011 09:43

......nej Tea, inte alls tråkigt att läsa. Det enda som är tråkigt är att du mår så dåligt<3
Det du skriver får mig att förstå vad alla med cancer få gå igenom. Något som man inte riktigt förstår, när man inte själv är där, eller har någon nära drabbad. Visst har jag förstått att det är tufft, men inte hur tufft.......
Jag tycker om din blogg......ser fram emot när du om ett tag är frisk och kan titta tillbaka på detta. En frisk Tea som fortsätter att blogga om livet.
Styrkekram <3

 
Ingen bild

Ann

24 april 2011 10:23

Du är stark Tea och du fixar detta. Jag vet hur du har det för jag har ju varit i precis samma sits som du. Jag har också haft svamp i munnen och ont under fötterna så jag knappt kunnat gå, men jag lovar dig....det går över.
Du har dessutom superbra personal omkring dig och din kompis Sussi Q(F.d kollega på Hedbergs????)Det blir bättre jag lovar. :))
Glad Påsk Tea! Kramisar i massor!!!!

 
Ingen bild

Karin Janbell

24 april 2011 14:01

Hej du underbara gamla barndomskompis!!
Oj vad du rör och berör mig med hela din sjukdoms situation!!
Jäklar vilken kämpe du är!!!
Många, många kramar <3

 
teastankar

teastankar

25 april 2011 14:00

TACK underbara goa vänner <3<3<3 Era ord värmer och berör mig och jag VET att jag blir bättre för var dag och kan snart blicka tillbaka på allt detta jobbiga och tänka: "YES! Jag grejade det!" TACK för att ni finns omkring mig! {{{{{MASSA KRAMAR}}}}/Tea

http://teastankar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Timo

25 april 2011 19:13

Kämpa vidare syrran :)

 
Ingen bild

Mari-ann

25 april 2011 21:34

Du berör verkligen Tea! Vet att Du kommer att klara detta, men att vägen var såå tung är svårt att förstå. Kämpa på. KRAM Mari-Ann´

 
teastankar

teastankar

26 april 2011 08:52

Tack brorsan, det vet du ;)

http://teastankar.bloggplatsen.se

 
teastankar

teastankar

26 april 2011 08:53

Tack, goa Mari-Ann. Jag kämpar på, detta blir bra i slutändan! Vi ses snart!!!!KRAM

http://teastankar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

maria p

29 april 2011 21:33

Oj vad du får gå igenom mycket, Tea. Hoppas att det känns bättre i kroppen och att det har vänt ordetnligt nu när du läser det här. Hoppas du får en bra helg! Kramar Maria

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tea - 28 april 2012 09:18

THINK PINK       Evigheter sedan jag var här.... Jag kan inte förklara varför jag inte skrivit - antagligen bara behövt ta ett break från det hele, inte vet jag! Det har hänt sååå mycket i mitt liv och min kropp sedan sist! Vet inte var jag ska...

Av Tea - 30 september 2011 08:02

    Looooong time no see.... Tänkte först dela med mig av en sång som jag är helt förälskad i just nu, det är bare å klicka igång den och lyssna och njut medan du läser resten        Det har varit mycket omkring mig senaste tiden och jag ...

Av Tea - 7 augusti 2011 10:11

Looooong time no hear!     Vilken underbar sommar det har varit och ÄR! Det är så skönt att jag också kunnat njuta för fulla muggar, även om jag inte är så stark fysiskt eller psykiskt som jag gärna ger sken av  Har haft 2 härliga semester...

Av Tea - 20 juni 2011 13:48


      Jösses, vad tiden far i väg fort! Känns som jag var  här alldeles nyss...      Det har varit otroligt mycket tuffare att komma tillbaka än jag någonsin trott! Denna gång tog det nästan 2 veckor innan jag var något sånär stadig på ...

Av Tea - 27 maj 2011 12:12

      Jag vill börja med att TACKA för all support, stöd jag fått och får av min familj. JAG ÄLSKAR ER av hela mitt hjärta!    TACK för mail, tankar, värme jag fått av er underbara,varmhjärtade medmänniskor omkring mig. Tack för NI finns! ...

Ovido - Quiz & Flashcards