teastankar

Direktlänk till inlägg 29 mars 2011

3:e Cellgifterna - vecka 1

Av Tea - 29 mars 2011 11:01

Fantastisk låt.....




Dagarna går så fort! Jag fick min tredje och sista FEC-behandling i onsdags och idag är det tisdag igen.... vart tar dagarna vägen??  


Jag fasade lite inför denna behandling.... jag mådde ju så fruktansvärt dåligt förra gången. När jag promenerade dit tänkte jag: "Hoppas, hoppas att den nya medicinen biter mot illamåendet!!" Hellre huvudvärk än DET!


Jag installerade mig i ett enskilt rum, kände jag behövde ensamheten och hade med mig mobilen full med musik som jag skulle lyssna på!    


   


När sköterskan kom in med "hallonsaften" med flera dropp knöt det sig i magen men jag intalade mig själv att DENNA gången blir som den första! Jag kommer att må helt OK! Så det så!  


Det var bara att luta sig tillbaka och lyssna på musik och försöka slappna av, har ju inte mycket val, eller hur? Kan ju knappast rusa ut därifrån och börja hojta något om att jag inte vill mer.... DÅ hade de nog bundit fast mig hehe....    


Allt gick jättebra givetvis! När jag promenerade hem tänkte jag: "JA! Denna gången blir bra!!" Och det blev det! Den nya medicinen mot illamåendet som jag fick i droppet skulle verka 5 dagar och det gjorde den! Jag har inte behövt spy eller haft huvudvärk! Sedan mår man givetvis som när man är rätt så bakis och det far lite upp och ner i magen - men vad gör det??? Detta är ju  himmelriket jämfört!!!  


Barnen var hos mig måndag och tisdag morgon. Vi kom överens om att de skulle gå till pappa efter skolan, så fick jag höra av mig på kvällen. Jag vill bara inte utsätta dem för mitt ev illamående! Tycker inte de behöver se/höra det också! Båda har ju så himla ont av att se någon spy, så det besparar jag dem - mina älsklingar!   Fick lite oroliga sms från dem under kvällen och det var så skönt att kunna skriva att läget var under kontroll och att de kunde komma dagen därpå! Gissa om de blev glada - vad jag älskar dessa två!    


Som vanligt blev det 2-3 dagar med endast rostat bröd och te och skorpor. Det är det enda jag får ner, det går inte att stoppa i sig något "tungsmält" dessa dagar efter gifterna. Det konstiga denna gång var att vattnet smakar BLÄ! Mineralvatten smakar ännu mer BLÄ!    Men jag måste ju dricka vatten, så jag tvingar i mig även om det lämnar en metallisk smak i munnen, det gör det mesta nu förresten! Har nog aldrig sugit på så mycket sockerfria halstabletter och tuggummin. Helst ska det vara... LAKRITS! DET är ungefär det enda som tar bort den dåliga smaken i munnen!   Tycker själv jag luktar illa och kollade med Sussi Q men hon sa att hon aldrig känt något. Hoppas hon säger till om hon skulle känna det någon gång! Annars blir det risbastu hehe....  


Orkade faktiskt gå på Hem- & Trädgårdsmässan på Åhaga i söndags med Sussi Q, men vi fick sätta oss rätt fort, orkade inte gå så jättelänge på raken. Vi satt kvar och lyssnade på världens starkaste Magnus, fick en lite pratstund med honom och fotade honom med Elin och han signerade en t-shirt! Jättetrevlig och jordnära och GIGANTISK! Fällde en kommentar när han skrev på t-shirten om att vi får se om det blir sonen eller jag som bär tröjan. Han skrattade högt! Kände mig lite dum, men va sjutton gör det?? 


Dessa tre gifter börjar ta ut sin rätt på min kropp, det finns bara ett ord för hur jag känt mig igår och idag;


  


Den är förlamande och kommer över en som en bautasten - tungt och orubbligt! Det enklaste i vardagen blir plötsligt som ett obestigbart (finns det ordet??!) berg! Man klättrar och klättrar och FALLER hejdlöst till marken och fötterna känns som cementklumpar!    Efter minsta lilla ansträngning får jag lägga mig och vila några minuter och hämta andan!

Det är sååå overkligt att knoppen och kroppen inte alls talar samma språk, de har inte ens samma alfabet!   Inte nog med det! Det känns som om dessa gifter även tagit kol på en hel del hjärnceller, det är TUNGT att tänka! Jag har knappt rört mina korsord denna veckan, orkar inte tänka! Får väl börjar mjukt med barnkryssen!  


Nu börjar även den lilla stubb jag hade att ramla av - stora, kala fläckar breder ut sig på mitt huvud. Samtidigt som det är skönt att bli av med stubben (den KLIAR!!) så är det sorgligt. När jag tittar mig i spegeln är det en annan person jag ser där - ett alter ego som stirrar tillbaka på mig!   Kan man vara lite schizo under denna tiden? Man känner ju igen personen där men det är ändå inte JAG! Undrar om den dagen någonsin kommer då jag kan förlika mig med mitt alter ego? När jag känner mig bekväm med att t ex gå ut utan peruk, bara en kluta eller bandana på huvudet? Just nu känns det osannolikt men vem vet? Den dagen kanske kommer och gör den inte det, nej, då får man ta det också! Hittills är det bara barnen och Sussi Q som sett mig utan peruk och det känns bra för mig i nuläget! De tycker jag så sååå fin, synd jag inte kan hålla med!   


Igår kom vårkänslorna på riktigt!


 



Gissa om det var skönt att bara sitta och andas in den härliga varma luften!   Denna känslan ska jag ta fram när jag känner mig sådär trött, det hjälper nog en hel del!


Nu är armarna helt matta av allt skrivande, vill bara tillägga ett STORT TACK till alla som läser och tänker på mig! Det är en stor tröst att veta att jag har så underbara människor omkring mig!  


Ta hand om dig och varandra! KRAM hela hela dan!


    




  
















 
 
Ingen bild

Sisinlåw

29 mars 2011 12:36

puss å kram å klapp på axeln å spark i arselet å kram igen å allt vad du kan behöva för att få liiiiite extra energi <3

 
teastankar

teastankar

30 mars 2011 08:43

Ha ha, tack tack sisinlåw <3<3<3 Det fick mig att skratta högt i alla fall och det är ju alltid något ;) PUSS & KRAM

http://teastankar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

maria p

30 mars 2011 20:31

Så skönt att höra att det har gått så pass bra, Tea!! Ha det så bra! Kram Maria

 
Ingen bild

Huvesaker

2 april 2011 20:41

Har tänkt mycket på dig och hoppas att du mår bra. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tea - 28 april 2012 09:18

THINK PINK       Evigheter sedan jag var här.... Jag kan inte förklara varför jag inte skrivit - antagligen bara behövt ta ett break från det hele, inte vet jag! Det har hänt sååå mycket i mitt liv och min kropp sedan sist! Vet inte var jag ska...

Av Tea - 30 september 2011 08:02

    Looooong time no see.... Tänkte först dela med mig av en sång som jag är helt förälskad i just nu, det är bare å klicka igång den och lyssna och njut medan du läser resten        Det har varit mycket omkring mig senaste tiden och jag ...

Av Tea - 7 augusti 2011 10:11

Looooong time no hear!     Vilken underbar sommar det har varit och ÄR! Det är så skönt att jag också kunnat njuta för fulla muggar, även om jag inte är så stark fysiskt eller psykiskt som jag gärna ger sken av  Har haft 2 härliga semester...

Av Tea - 20 juni 2011 13:48


      Jösses, vad tiden far i väg fort! Känns som jag var  här alldeles nyss...      Det har varit otroligt mycket tuffare att komma tillbaka än jag någonsin trott! Denna gång tog det nästan 2 veckor innan jag var något sånär stadig på ...

Av Tea - 27 maj 2011 12:12

      Jag vill börja med att TACKA för all support, stöd jag fått och får av min familj. JAG ÄLSKAR ER av hela mitt hjärta!    TACK för mail, tankar, värme jag fått av er underbara,varmhjärtade medmänniskor omkring mig. Tack för NI finns! ...

Ovido - Quiz & Flashcards